سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
فرهنگی
درباره وبلاگ


پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 27
  • بازدید دیروز: 24
  • کل بازدیدها: 168394



جن در قرآن
 

 

در ابتدای سخن از این بحث می کنیم که اعتقاد به جن و وجود موجودات نهان زیست به نام جن در قرآن وجود دارد یا نه. این موجودات وجود دارند چون سوره 72 قرآن با نام جن است و در قرآن درمورد جن حرف زیاد زده شده که یک مسلمان نیک اعتقاد به هر آنچه که در قرآن آمده اعتقاد دارد، مثل آخرت، بهشت، دوزخ، لوح، کرسی، قلم وخیلی چیزهای دیگر تا موجودات غیبی. همین طور که ابن سینا، فخر رازی تا علامه مجلسی در مورد آنها سخن گفته شده. در آیات اول این سوره بعد از بسم الله آمده: « بگو به من وحی فرستاد شده است که گروهی از جن، گوش به قرآن سپردند. سپس گفتند ما قرآنی شگرف را شنیده ایم / که به راستی راه می نماید. آنگاه به آن ایمان آوردیم و هرگز برای پروردگارمان شریک نمی آوریم» که در ادامه گفته شده که جن ها در آسمان یا هر جای دیگر هم می توانند ساکن باشند. در واقع نهان زیست هستند یعنی زنده بودن ونهان بودنشان محرز است. در آیه 11 همین سوره گفته شده «واز میان ما برخی درستکارند وبرخی غیر آن وما فرقه هایی گوناگونیم.» اعتقاد به جن از ضروریات اسلام است که اگر کسی منکر آن شود. منکر عرش و کرسی وآخرت و چیزهای مسلم است. جنیان موجودات نامرئی ای هستند که در فارسی به آن پری هم گفته می شود. در قرآن کلمه جن 22 بار، جان (جمع جن) 7 بار وجنه به معنای پوشیدگی است وچون زندگی اینها از ما پوشیده است به این نام خوانده می شوند. آیه 15 سوره الرحمن جن را این طور معرفی می کند: «موجودی است که از شعله آتش آفریده شده، برخلاف انسان که از خاک آفریده شده است.» ابن سینا جن را تعریف کرده : « موجود زنده هوایی ناطق.» ناطق نه به معنای سخنگو، بلکه به معنای اندیشنده. به انسان حخویان ناطق گفته می شود به معنای حیوان اندیشنده. جنیان دارای شکل شفافند که به اشکال گوناگون متشکل می شوند. میرداماد می گوید جن، جسمانی نیست و موجودی است مجرد وماهیتاً مخالف نفوس بشری است. متعلق به اجساد ناریه وهوائیه است و قادر به تصرف دراین عالم است. بعضی ها این موجودات را باور ندارند. مثلاً باور ندارند که حوری وجود دارد. در صورتی که اینها نص صریح قرآن است. این موجودات عینی هستند ولی جسمانی نیستند برای همین هم ما باور نمی کنیم. از آیات مختلف سوره جن برداشت می شود که در مختار بودن، آنها هم مثل انسان هستند. درمیان آنها هم مومن وکافر و صالح و غیر صالح هست. مکلفند. فرمانبرند و مثل انسان ها نسبت به خداوند ایمان دارند.

جن ها با ما اشتراک هایی دارند

به طور کلی، از نظر منطق قرآنی، موجودات شش نوع اند: جمادات (اشیاء)، نباتات (گیاه)، حیوان، انسان، جن وملک (فرشته)؛ از این شش تا، دو موجود اختیار واراده ونیروی تشخیص خوب از بد را دارند و ازسمت خداوند، تکلیف هایی برای آنها هست وخدا، انتظار اطاعت از آنها را دارد؛ این دو گروه، جن ها هستند و انسان ها. هم جن وهم انسان، 1- تکلیف هایی از سوی خدا دارند. 2- هر دو دارای دوبعد مادی وملکوتی هستند. 3- هر دو گروه، مورد بازخواست الهی خواهند بود. جن وماده جن، از آتش نافذ است. انسان وماده انسان، از خاک است وگل؛ این واقعیت، عین کلام قرآن است، ضمن اینکه جن نامرئی است. همان طورکه در قرآن آمده، ابلیس ودارودسته اش (که او هم جن است)، شما را از زوایه ای می بیند که شما او را نمی بینید. جن ها درهمین دنیا زندگی می کنند،مسلمان وکافر دارند واشتراک هایی با انسان ها دارند. این طوری نیست که ما فکر کنیم جن کلاً به معنای موجود شروری باشد، نه؛ جن هایی که از گونه شیطانی هستند شر هستند وشرور؛ در قرآن و سوره جن آمده که بعضی از ایشان ظالم وبعضی دیگر مسلمانند؛ عین انسان. جن مسلمان، در مرحله تصمیم و اندیشه به انسان مدد مثبت می رساند؛ اما جن های شرور در کنار بعضی از انسان ها ودر ارتباط با بعضی از آنها، شبکه ای برای تصمیم و اندیشه سازی منفی وشر تشکیل می دهند.

منبع:www.rasekhoon.net




موضوع مطلب :

       نظر
دوشنبه 91 اسفند 14 :: 6:48 عصر
مهسا


از دیدگاه اسلام، موجودات در همین موجوداتی که ما با چشم می‌بینیم منحصر نمی‌باشد بلکه علاوه بر این موجودات عادی مانند انسان، حیوانات، گیاهان، کوهها و ... یک سری موجوداتی هستند مانند خدا، فرشتگان، عالم برزخ و جنها که به دلیل جسمانی نبودنشان ما توانایی دیدن‌شان را نداریم امابر اساس آیه 27 سوره اعراف آنها ما را می‌بینند و ما آنها را نمی بینیم، یعنی در عالم هستی موجوداتی زندگی می‌کنند که با چشم دیده نمی‌شوند. اما به لحاظ اینکه قرآن نیز به وجود چنین موجوداتی گواهی می‌دهد‌، نگاهی هر چند کوتاه در مورد یکی از این موجودات جنجال برانگیز در بین انسانها یعنی جنها خواهیم انداخت به امید آنکه پاره‌ای از مجهولات ما را در مورد این موجود معلوم نماید.=-

دلایل وجود جن

جنها موجوداتی حقیقی و واقعی بوده و دارای جنس مذکر و مونثند. و دارای قدرت عجیبی می‌باشند چنانچه در داستان حضرت سلیمان عفریتی از جن گفت قادر است تخت بلقیس را قبل از برخاستن از جایش، نزدش حاضر کند. اما با وجود این در حالات عادی دیده نمی‌شوند و محکمترین دلیل برای اثبات وجود آنان، آیات نورانی قرآن و روایات معصومین علیهم السلام است که نمی‌توان به آنها خدشه‌ای وارد نمود و علاوه بر آنها برخی افراد نیز در شرایط مختلف آنها را دیده و حتی عده‌ای آنها را احضار نموده‌اند که این نیز دلیل بر وجود این موجودات است.

مشخصات دنیای جنها

ایشان از آتش خلق شده و طبق آیه 27 سوره حجر جنها قبل از انسانها به دنیا آمده‌اند و از آیات سوره جن مشخص است که جنها موجوداتی مختار، با شعور و فهم و درکند و به این دلیل مانند انسانها مکلف اعمالند. بر این اساس برخی از آنها با شنیدن آیات الهی، به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ایمان آوردند. آنها نیز مثل انسانها (می‌میرند و گروهی جای گروهی را می‌گیرند و بین آنها تناسل هم جاری است و نر و مادگی در تمام اشیا از جنیان را شامل برقرار می‌باشد.در (روز قیامت نیز همانند انسان به آنها گفته می‌شود آیا پیامبران نیامدند؟ آیا شما را از این روز بیم ندادند؟ هر دو آنه به شهادت آیه 130 سوره انعام بر کفر خود گواهی می‌دهند. در آیات سوره الرحمن که بیش از سی بار به صورت "فبای الا ربکما تکذبان" جن و انس را مخاطب قرار داده، این مطلب را روشنتر می‌کند و در آن سوره که بارها بعد از ذکر نعمتها و عذابهای دنیا و آخرت آیه فوق تکرار شده، بیانگر این است که دنیا و آخرت، برای هر دو (انس و جن) است.
با توجه به مطالب بالا مطلبی روشن می‌گردد و آن این است که جهان جنها، دارای انواع نعمتها و دردهاست. و دلیل آن نیز آیات سوره الرحمن "فبای الا ربکما تکذبان" است که خدای تعالی می‌پرسند: کدام یک از نمتهای پروردگار خویش را انکار می‌کنید و دلیل بر وجود دردها اینکه، چون باید در دنیا، دارای شکنجه و عذاب و ناراحتی باشند تا وقتی آنها را از عذاب و شکنجه می‌ترسانند، بفهمند منظور چیست.

آیا جنها موجودات شروری هستند؟

برخی چنین تصور می‌کنند که جنها موجوداتی شرور و ترسناکند و در صدد آزار و اذیت دیگران هستند. اما باید گفت جنها موجوداتی هستند که همچون انسانها دارای دو گروهند. گروهی صالح و مومنند و گروهی شرور و کافرند که ابلیس طبق آیه 50 سوره کهف از جمله جنهایی است که شرور و کافر می‌باشد که نافرمانی امر الهی نموده و رانده شده درگاه الهی می‌باشد.

پیامبر جنها

از آیه 130 سوره انعام استفاده می‌شود که جنها پیامبرانی از خود دارند و علاوه بر آن از مراجعه به سوره جن و آیات دیگر مانند سوره احقاف آیات 32 -29 مشخص می‌شود که پیامبر صلی الله علیه و آله نیز برای آنها پیامبر است. بلکه شاید پیامبران هم بر جن و هم بر انس مبعوث شدند. لازم به ذکر است که جنها قبل از بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله به آسمان می‌رفتند ولی بعد از بعثت آن بزرگوار، وقتی که می‌خواستند به آسمان بالا رفته و استراق سمع کنند، مورد اصابت تیرهای شهاب آتشبار قرار می‌گرفتند و فرشتگان نگهبان مانع آنها از استراق سمع می‌شدند، نمی‌توانستند بشنوند.

رهبری شیعیان اجنه

اما از میان جنها موجوداتی نیز هستند که مومن و صالحند. چنانکه در سوره جن بیان شده است، گروهی از جنها بر اساس آیه دوو سوره جن، آیات قرآن را شنیده و پس از شنیدن آن به آنها ایمان آوردند. علاوه بر آن از جنها کسانی هستند که علاوه بر مسلمان بودن، به ولایت امام علی علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام ایمان دارند و شیعه آنان هستند. یکی از آن جنهای مومن بنام "زعفر"، رهبر شیعیان اجنه بود که فوت او در زمان زندگانی آیت الله بروجردی اتفاق افتاد. و حتی پس از آنکه علما از فوت "زعفر" اطلاع یافتند، مجالس عزا و ختم برایش برپا کردند. پس از او، رهبری شیعیان اجنه را فرزند بزرگوارش، "سعغر" به عهده گرفته است. که هم اکنون نیز رهبری شیعیان جن را بر عهده دارد. او همچون پدرش محب و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می‌باشد.

 

 

منبع:www.daneshnameh.roshd.ir





موضوع مطلب :

         نظر بدهید
دوشنبه 91 اسفند 14 :: 6:35 عصر
مهسا